wtorek, 5 stycznia 2010

Pessoa, Fernando: Bankier anarchista

- [...] Jako spekulant, jako bankier, jako pozbawiony skrupułów finansista - wybacz, lecz sam to powiedziałeś - stworzyłeś tyranię. Stworzyłeś tyranię na taką skalę, jak każdy inny zwolennik fikcji społecznych, które rzekomo zwalczasz.
- Nie, mój drogi, mylisz się. Ja nie stworzyłem tyranii. Tyrania, która może wynikać z mojego udziału w walce przeciw fikcjom społecznym, nie ode mnie bierze początek, zatem nie ja ją stworzyłem. [...] Nie, przyjacielu, ja tworzyłem tylko wolność. Wyzwoliłem jednego człowieka. Siebie. Moja metoda, jak ci tego dowiodłem, jedynie słuszna metoda anarchistyczna, nie pozwoliła mi wyzwolić większej liczby osób. Kogo mogłem wyzwolić, tego wyzwoliłem.
[s. 59-60]

Krótki tekst, a w całkiem zabawny. Taki obśmiany anarchizm nie tylko dla orłów.

Brak komentarzy: